به گزارش گیل نوین/ علی حسین نژاد در نشست کارگروه تعهدات تامین اجتماعی گیلان با اشاره به ماهیت بیمه ای سازمان و رویکرد و آثار آن در عرصه های اقتصادی اجتماعی جامعه ، بر ضرورت فرهنگ سازی و شناخت بیشتر مقامات و مسئولین محلی و شهروندان از ماموریتها و وظایف سازمان تاکید نموده و افزود : متاسفانه برداشت های ناصواب و تفسیرهای غلط مخاطبین از مصادیق و مفاهیم و تعهدات و خدمات سازمان منجر به شکل گیری انتظاراتی در جامعه شده است که اصولاً یا در زمره تکالیف تامین اجتماعی قرار ندارند و یا با مفاد قانونی مغایر بوده و بعضاً غیرمنطقی میباشند .
وی با بیان اینکه در عرصه بین المللی و کشورهای توسعه یافته ، تامین اجتماعی به شکلی فراگیر و گره خورده با شهروندی و بمنزله پدیده ای اجتماعی در قالب یک نظام یا ساختار جامع متشکل از امور بیمه ای ، حمایتی و امدادی ارائه میگردد اظهار داشت : این الگو سبب ایجاد مجموعه ای قدرتمند با دامنه وسیع تعهداتی و البته حق بیمه بالا میگردد که در مسیر درست حتی منجر به رفاه خواهد بود ولی اساس و پایه تامین اجتماعی در کشور ما بیمه های اجتماعی است یعنی تنها یکی از ستون های نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و سایر موارد همچون ابعاد حمایتی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و … انجام میگیرد .
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با تبیین اهمیت و جایگاه تامین اجتماعی در شاخص ها و مولفه های توسعه و تحقق عدالت اجتماعی در هر کشور ، خاطر نشان ساخت : انتظارهای شکل گرفته از سوی جامعه بدلیل تنگناهای مختلف اقتصادی ، معیشتی و … سبب شده تا عملاً نگاهی حمایتی به این سازمان که ریشه بیمه ای داشته و مبنای تعهدات آنرا محاسبات بیمه ای تشکیل میدهد گردد که این نگاه نیاز به اصلاح و پالایش زیربنایی دارد .
علی حسین نژاد با بیان اینکه با سالمند شدن سازمانهای بیمه ای ، افزایش تعهدات و جمعیت خدمت گیرنده و ایجاد شکاف بین منابع و مصارف امری طبیعی است اذعان نمود : هرجند سابقه شکل گیری صندوقهای بیمه ای به صندوق طرق و شوارع به نود سال قبل برمیگردد ولی حتی اگر مبنای عملکرد سازمان را تاسیس و نامگذاری بیمه های اجتماعی در سال ۱۳۳۲ فرض نمائیم هم اکنون با قدمتی افزون بر هفت دهه ، حدود دو تا سه نسل در این صندوق خدمت دریافت داشته اند .
وی با تاکید بر ماهیت مشاع و بین النسلی تامین اجتماعی : افزود : گردش مالی چندهزار میلیارد تومانی سازمان سبب ایجاد پارادوکسی در جامعه و توقعات و تکالیف شده است در حالی که منابع فعلی ما از محل وصول حق بیمه کفایت تعهدات چندبرابری را ننموده و کسری های ماهانه با استقراض های بانکی و سودآوری های ناشی از فعالیتهای اقتصادی جبران میگردد که اکثریت مخاطبان از این بخش دوم بی اطلاع بوده و همان نگاه و تعبیر سازمان ثروتمند را با یک برداشت و نگاه سطحی دارند .
مدیرکل تامین اجتماعی در این نشست بر ضرورت نهادینه نمودن فرهنگ بیمه های اجتماعی و جایگاه آن و انجام اقدامات و اطلاع رسانی های مناسب برای تنویر افکار عمومی تاکید و اظهارداشت : گفتمان سازی مفاهیم سازمانی و رسیدن به درک مشترک از اصول و چارچوبها برای منطقی نمودن انتظارات بر اساس و محور تکالیف قانونی امری اجتناب ناپذیر برای تداوم و پایداری سازمان و حفظ اعتماد شرکای اجتماعی است