• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
در کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا تاکید شد؛

لزوم افزایش اختیار مدیران سازمان ها و مناطق شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 3112
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
لزوم افزایش اختیار مدیران سازمان ها و مناطق شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۱
رشت/گیل نوین سالن جلسات شورای اسلامی شهر رشت در غروب چهارمین زوز از ماه مهرشاهد برگزاری هشتمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورا با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون و مدیران شهرداری بود.

 

به گزارش گیل نوین/رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با ابراز تسلیت اربعین حسینی به همه شهروندان در ادامه بیان نمود: با توجه به اینکه به فصل بودجه نویسی نزدیک میشویم مدیر محترم برنامه و بودجه شهرداری امروز در این جلسه خلاصه ای از بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین مقایسه ای با بودجه سال ۱۳۹۹ را ارایه خواهند داد.
میر شمس شفیعی با اشاره به دغدغه های مدیران شهرداری در سازمان ها و مناطق تصریح نمود: در جلسات آتی از مدیران مناطق و سازمانها دعوت به عمل خواهد آمد تا برای بودجه سال ۱۴۰۱ اعضای کمیسیون از دغدغه های مالی این عزیزان آگاه باشند.
وی افزایش اختیار برای مدیران سازمانها و مناطق در موضوعات مالی را دارای اهمیت دانست و افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ باید نقش مدیران شهرداری را پررنگ تر ببینیم تا این مدیران در مواقع اضطرار بتوانند عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند. در برخی موارد نیاز به اقدام سریع یک مدیر برای انجام امور است اما بروکراسی دست و پا گیر اجازه واکنش سریع یک مدیر را نمیدهد. در همین راستا میتوان برای سال آینده از درآمدی که سازمانها و مناطق کسب میکنند مقداری را به عنوان تنخواه در اختیار همان سازمان و مناطق شهرداری قرار داد تا علاوه بر بالا بردن اختیار مدیران، شاهد بالا رفتن انگیزه در افزایش درآمد باشیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر لزوم کاهش درآمد شهرداری از طریق دریافت جریمه تخلفات ساختمانی گفت: تقریبا حدود ۳۰ درصد از درآمد شهرداری از کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین میشود و از آنجاییکه مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین به دنبال منع شهرداری ها از دریافت جریمه برای تخلفات ساختمانی است. شهرداری باید به دنبال درآمدهای پایدار مانند عوارض نوسازی ساختمان باشد.
هادی رمضانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با اشاره به ظرفیت های بالقوه شهرداری در افزایش درآمد تصریح نمود: در برخی از موارد با کمی تغییر نگاه میتوانیم شاهد کاهش هزینه ها و همچنین افزایش درآمد باشیم. به عنوان مثال سازمان عمران ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید جداول و آسفالت دارد که با کمی نگاه ویژه تر میتوان با افزایش تولیدات این سازمان برای شهرداری درآمد بیشتری را کسب نمود.
هادی رمضانی افزایش اختیار مدیران شهرداری در امور مالی را از ضروریات دانست و افزود: بخشی از درآمدهایی که مدیران در مناطق و سازمانها اخذ میکنند باید در اختیار خود مدیران قرار گیرد تا بتوانند در موارد ضروری برای امور جاری خود استفاده کنند. به عنوان مثال تعدادی از اتوبوس ها به دلیل مناسب نبودن لاستیک استفاده نمی شوند. اگر اتوبوس هایی که در سطح شهر همشهریان عزیز را جا به جا میکند بر فرض لاستیک اتوبوس دچار مشکل شوند امکان بروز حادثه برای همشریان نیز وجود دارد. در حالی که اگر مدیر سازمان از اختیار لازم در هزینه درآمد کسب شده از طریق سازمان تحت اختیار خود را دارا باشد می تواند به سرعت جلوی چنین پیش آمدهایی را بگیرد.
مسعود عباس نژاد عضو شورای اسلامی شهر رشت میزان قابل توجه ای از درآمد شهرداری را مبتنی بر جرایم صادر شده از کمیسیون ماده ۱۰۰ دانست و افزود: علارغم اینکه شنیده میشود در سالهای آتی درآمد شهرداری ها از تخلفات ساختمانی قطع خواهد شد اما این اخبار نباید ما را از ظرفیتی که فعلا قانون در اختیار شهرداری ها برای کنترل نحوه ساخت و ساز در شهر از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ داده است را نادیده بگیریم در همین راستا ساختمانی که تخلف نموده باید با او برخورد لازم انجام شود.
اسماعیل چراغی مدیر برنامه و بودجه شهرداری با ارایه گزارشی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری و در مقایسه با سال ۱۳۹۹ بیان نمود: کل بودجه شهرداری برای سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ می باشد که از این مبلغ ۴۴ درصد سهم هزینه جاری و ۵۶ درصد سهم هزینه های عمرانی است. که این بودجه نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۸ درصد افزایش دارد و اگر بخش جاری و عمرانی را جداگانه مقاسه کنیم در حوزه جاری شاهد ۴۸ درصد افزایش و در حوزه عمرانی شاهد ۳۱ درصد افزایش هستیم.
در ادامه جلسه لوایح ارایه شده از شهرداری پس از بحث و بررسی و رای گیری به تایید اعضای کمیسیون رسید.

لینک کوتاه : https://gilnovin.ir/?p=3112
  • منبع : گیل نوین

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • پیام هایی که حاوی تهمت، افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری گیل نوین منتشر خواهد شد.