• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کوچکی‌نژاد:

حساب واحد خزانه مسیر هزینه کرد منابع را شفاف می کند

  • کد خبر : 24166
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
حساب واحد خزانه مسیر هزینه کرد منابع را شفاف می کند
گیل نوین_گیلان: عضو کمیسیون «برنامه و بودجه» مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تمکین دستگاه های اجرایی در زمینه پرداختن به حساب واحد خزانه،گفت:ایجاد حساب واحد خزانه باعث می‌شود تا دستگاه‌های نظارتی بر این حسابها کنترل لازم را داشته باشند و در نهایت مسیر هزینه کرد منابع شفاف شود.

به گزارش گیل نوین/؛جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اجرای صحیح مقررات «حساب واحد خزانه» و تاثیرات اقتصادی آن در کشور،گفت: طبق اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی همه درآمدهای دولت باید به حساب خزانه واریز شود.

نماینده مردم «رشت» در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در کشور، دستگاه های مختلف حساب های زیادی را افتتاح کرده اند، به ویژه وزارت نفت که ما در این رابطه، تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی را مدنظر قرار دادیم تا نوع حسابهای وزارت نفت شفاف و روشن شود.

وی با بیان اینکه وقتی حساب واحد خزانه مدنظر قرار گیرد، دیوان محاسبات نظارت مناسبی بر این حساب ها خواهد داشت، ادامه داد:ایجاد حساب واحد خزانه باعث می‌شود تا دستگاه‌های نظارتی بر این حسابها کنترل لازم را داشته باشند و در نهایت مسیر هزینه کرد منابع به درستی شفاف شود.

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر حساب واحد خزانه مبنا قرار نگیرد، هرج و مرج در اقتصاد رخ خواهد داد، ادامه داد: عدم ایجاد حساب واحد خزانه باعث می شود تا مفاسد رشد کرده و سوءاستفادگری های مالی رخ دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بروز برخی از تخلفات مالی به عدم توجه لازم به ایجاد حساب واحد خزانه برمی‌گردد، ادامه داد: از این رو دیوان محاسبات باید محکم روی اجرای این قانون ایستاده و آن را از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه دیوان محاسبات و دستگاه‌های ناظر باید در زمینه ایجاد حساب واحد خزانه مطالبه‌گر باشند، ادامه داد: در بخش نفت و در جریان اصلاح قوانین تاکید داشتیم که حساب ارزی باید تشکیل شود چراکه وزارت نفت و بانک مرکزی زیر بار این مسئله نمی رفتند، در صورتی که بخش عمده‌ای از منابع کشور را حساب‌های ارزی تشکیل می‌دهد و اگر در این بخش هم ما دستورالعمل لازم را نداشته باشیم، مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در زمانی که کشور با ناترازی بودجه مواجه است حتما به نقدینگی و کسب درآمد پایدار نیازمندیم، لذا همه باید تلاش کنند که حساب های دستگاه های اجرایی شفاف شود بنابراین دستگاه‌های اجرایی باید به حساب واحد خزانه تمکین کنند.

لینک کوتاه : https://gilnovin.ir/?p=24166

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • پیام هایی که حاوی تهمت، افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
    • دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری گیل نوین منتشر خواهد شد.